Agressie op het werk? Dit is wat je kunt doen

Er zijn veel beroepen waarbij mensen dagelijks te maken krijgen met agressie of iets anders waardoor ze gevaar lopen. Een voorbeeld kan zijn als je tijdens werk het risico loopt op agressie van een klant, passagier, cliënt of patiënt. Het komt ook wel eens voor bij mensen die alleen werken zonder collega(‘s). Daarnaast kan het ook voorkomen dat je oog in oog komt te staan met een bedreiger. Geweld op ambtenaren komt ook vaak voor. Dit zijn allemaal nare situaties die je liever niet meemaakt. Toch gebeurt het regelmatig. Maar wat kun je doen om je veiliger te voelen in dit soort situaties?

Persoonsalarmering

Misschien heb je er wel eens van gehoord, maar mensen die regelmatig in dit soort nare situaties terechtkomen maken meestal gebruik van een personenalarm. Dit is een handig appartaatje en kun je kopen bij bijvoorbeeld Secure2Go. Maar wat is dit precies? Een personenalarm is een handig apparaatje dat je bij je draagt tijdens werk. Als je in een gevaarlijke of levensbedreigende situatie komt kun je een druk geven op de knop. Met een druk op de knop komt er een melding binnen bij de alarmcentrale. Een centralist luister kort daarop mee met de situatie en kan indien nodig de gepaste hulptroepen inschakelen. Kom je met het werk dat jij doet soms in situaties waarbij niet direct een alarmcentrale nodig is? Dan is het ook mogelijk om zonder alarmcentrale te werken. In dat geval kun je met 1 druk op de knop een collega alarmeren die in de buurt is. 

Betrouwbaarheid

Hier en daar zijn er soms nog wat vragen over de betrouwbaarheid van zo’n noodknop. En dat is begrijpelijk. Het is namelijk een andere manier van alarmeren dan de meesten gewend zijn bij 112 alarmeringen. Mobiele personenalarmering moet voldoen aan het Kiwa certificaat en is daarom zeer betrouwbaar. Daarnaast ondergaan de leverancier, alarmcentrale en hardware jaarlijks strenge controles. 

Waarom een noodknop?

Veel mensen vragen zich af wat het nut is van een knop als 112 net zo snel gebeld is. En dat is een terechte vraag. In sommige situaties is het bellen van 112 snel genoeg. Het komt echter helaas voor dat mensen die tijdens hun werk in gevaarlijke situaties belanden soms geen tijd hebben om uit te leggen wat er aan de hand is. Het is daarom voor deze mensen een rustgevende gedachte dat je gemakkelijk op de knop kan drukken waarna een bevoegd persoon kan meeluisteren. 

Conclusie

Je weet nu dus wat een personenalarm is en wat je ermee kunt doen. Jaarlijks komen meer dan 1,6 miljoen mensen in aanraking met agressie, geweld of intimidatie op het werk. Een groot deel daarvan zegt zelf regelmatig in gevaarlijke situaties te komen. Dit kan komen door een klant, patiënt, cliënt of passagier. Daarom is persoonsalarmering een gepaste oplossing maar ook een uitkomst voor mensen die dagelijks dit soort situaties meemaken. Personenalarmen zijn uiterst betrouwbaar en kunnen je een veiliger gevoel geven, ook als je vaak alleen werkt en in gevaarlijke situaties terecht kan komen.