Geplaatst op

Hebben Paniekaanvallen Symptomen?

Ze lijken zo snel en zonder enige waarschuwing op te treden, dus hebben paniekaanvallen symptomen? Dit is een heel goede vraag waarop het antwoord een duidelijk ‘ja’ is. Een van de aandoeningen die als symptoom kan worden genoemd is hyperventilatie. Het wordt onder andere geteld omdat hyperventilatie, (of overademing), zich voedt met de paniekaanval en vice versa.

Veel mensen die last hebben van paniekaanvallen hebben last van overademing, zelfs als ze ontspannen zijn. In feite hyperventileren ongeveer 60% van de mensen die lijden aan deze aanvallen. Terwijl je in de staat van hyperventilatie bent, voelt het altijd alsof je niet genoeg zuurstof hebt. Eigenlijk is het tegendeel waar.

Het klinkt vreemd, maar het is een symptoom van te veel zuurstof. Om zuurstof uit je bloed te halen, heeft je lichaam kooldioxide of CO2 nodig. Het probleem is dat wanneer u hyperventileert, u uw lichaam niet genoeg tijd geeft om CO2 vast te houden, waardoor uw lichaam niet in staat is de zuurstof te gebruiken die het wel heeft. Dit is de oorzaak van het gevoel dat je niet genoeg lucht hebt, terwijl je in feite te veel hebt.

Dus hoe adem je weer op een natuurlijke manier? Hier zijn 4 methoden om je ademhaling weer normaal te maken.

1. Hou Je Adem In

Als u uw adem inhoudt zolang u in staat bent, houdt u de CO2 vast. Probeer je adem 10 tot 15 seconden vast te houden. Maak je geen zorgen als je dat niet kunt. Deze cijfers zijn slechts richtlijnen. Zie dat je niet op de grond valt van ademtekort! Gewoon doen wat comfortabel is. Herhaal dit een paar keer en je je ademhaling is gekalmeerd..

2. De Papieren Zak Truc

Heb je je je ooit afgevraagd wat de echte reden hiervoor is? Je ziet het soms in een film. Iemand werkt zichzelf in ‘een staat’ en iemand anders duwt een papieren zak naar hen toe. Eigenlijk is het een goede methode. Het zorgt ervoor dat je de kooldioxide die je al hebt uitgeademd, opnieuw inademt. Ik neem aan dat er momenten zijn waarop deze methode niet geschikt zou zijn, maar als het je helpt om normaal te ademen, waarom niet?

3. Krachtige Oefening

Een goede wandeling of hardlopen als je door je neus in- en uitademt, brengt je terug naar het normale ademen. Er zijn zeker momenten waarop dit ongepast is. Als u tijdens een toespraak hyperventileert, kunt u nauwelijks op de grond vallen en 20 snelle push-ups doen!

4. Onregelmatig Ademhaling

Als je vaak onregelmatig of ongemakkelijk ademt, is de beste manier om er mee om te gaan door te oefenen. Als u niet gewend bent om te sporten, ga dan eerst naar uw arts en wat u ook doet, begin langzaam.